دانلود کتاب قانون در طب؛ ترجمه شرفکندی (دوره 8 جلدی)


دانلود کتاب قانون در طب؛ ترجمه شرفکندی  (دوره 8 جلدی)

قیمت: 21.500 تومان

نام کتاب: ترجمه قانون در طب ابو علی سینا // مترجم: عبدالرحمن شرفکندی (هَه ژار)

موضوع کتاب: علم پزشکی و کلیات طب سنتی // کیفیت کتاب: خوب

تعداد صفحات: 4.000 // فرمت کتاب: PDF // نوع نسخه: چاپی - تایپی // حجم فایل: 96 مگابایت

 

معرفی کتاب قانون ابوعلی سینا

کتاب قانون ابوعلی سینا )قانون ابن‌سینا) مهم‌ترین و مفصل‌ترین و نیز مشهورترین اثر طبی و از جمله برجسته‌ترین کتاب‌های طبی شرق و غرب به‌شمار می‌رود. این کتاب از زمانی‌که تألیف شده تا نزدیک به هفت قرن در اروپا و هم اکنون نیز در مشرق زمین مورد استفاده شیفتگان علم طب بوده است. در مورد این‌که این کتاب چقدر با اهمیّت است به‌طور خلاصه باید چنین گفت که تعداد چاپ‌ها، ترجمه‌ها و حواشی و تعلیقات و شرح و اقتباس‌های بسیار زیاد است و همین موضوع نشان می‌دهد که ارزش جهانی این اثر چه مقدار است.

هر طبیبی که بخواهد بداند دانش ابن‌سینا در پزشکی به چه میزان بوده، فقط کافی است بخشی از گفته‌های او را با دانش امروز پزشکی مقایسه کند. در این زمان است که معلوم می‌شود که به‌درستی این شیخ بزرگ از نوابغ بزرگ جهان در علم پزشکی بوده است.

چکیده کتاب

کتاب قانون ابوعلی سینا مهم‌ترین تألیف طبی ابن‌سینا و دایرة‌المعارفی عظیم در این علم است و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب‌های طبی اروپا در قرون وسطی بوده است. کتاب قانون بر کتاب “حاوی” رازی و کتاب “طب مالکی” اهوازی و حتی بر آثار جالینوس تفوق یافت و مدت شش قرن همه کتب پزشکی تحت تأثیر آن بود. قانون شامل پنج “کتاب” است که هر یک به چندین “فن” تقسیم شده است: کتاب اول، در امور کلیه طب؛ کتاب دوم، در ادویه مفرده؛ کتاب سوم (در سه مجلد)، در امراض جزویه‌ای که بر اعضای بدن از سر تا پا واقع می‌شود؛ کتاب چهارم، در امراض جزویه‌ای که مختص به عضوی نیستند؛ و کتاب پنجم، در ادویه مرکبه (قرابادین یا داروسازی). دورة 8 جلدی منتشره شامل 5 کتاب مذکور بعلاوه یک جلد نمایه موضوعی کتاب قانون است.

مروری بر کتاب

قانون در طب یا به اختصار قانون، یکی از کتاب‌های ابن‌سینا در زمینهٔ پزشکی‌ست که نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد و پس از کتاب مقدس دومین کتابی که در اروپا به چاپ رسید، کتاب قانون ابوعلی سینا بود. حتی در دوران کنونی نیز به عنوان بخش مهمی از طب کهن در مهم‌ترین مراکز و دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود. اصل کتاب به زبان عربی نوشته شده است که چند صد سال به عربی تدریس می‌شد و سر انجام عبدالرحمن شرفکندی (هَه ژار) در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۶۰ شمسی، آن‌را به زبان فارسی ترجمه کرده است. این کتاب مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب ابن‌سینا در طب و از اُمّهات کتب طبی در تمدن ایران پس از اسلام و از جمله مهم‌ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است.

نقد کتاب قانون ابوعلی سینا

نام طب همیشه یادآور طبیبی نامدار و استادی بی‌بدیل در این عرصه بوده است و او کسی نیست جز شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا و اثر ژرف و ماندگار وی در طب مزاجی و طبیعی که سالیان متوالی در بزرگ‌ترین مراکز علمی و پزشکی جهان، مدار تدریس در علم پزشکی بوده، و آن نیست جز شاهکار وی کتاب گران سنگ “قانون در طب” با نگاهی دقیق‌تر به ساختار کتاب، درمی‌یابیم که مهم‌ترین دلیل برتری این کتاب بر سایر کتب پزشکی عصر خود، نظم و طبقه‌بندی منحصر به فرد آن است. واقعیت این است که تا پیش از قانون، هیچ‌کدام از کتاب‌های پزشکی، ساختار منظم و منطقی آن‌را نداشتند. ابن‌‌سینا این ساختار منطقی را از درهم‌آمیزی عصاره و اندیشه‌های دو دانشمند یونانی که آثار آن‌ها در قرون اولیه‌ی عالم اسلامی به عربی ترجمه شد، یعنی ارسطو و جالینوس پدید آورده است.


مبلغ قابل پرداخت 21,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ دی ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 116

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

ابجد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما